Mitsubishi Pajero 2.5 TD (1989)

10. 06. 2009 | † 04. 11. 2010 | kód autora: JEb

Pajero mi tak nějak přihrál asi osud. Že bych měl z milovanýho Galanta přesednout zrovna do týhle plechovky, mi ze začátku připadalo jako špatnej vtip, ale holt se mi tento japonskej kus železa nakonec dostal do pracek a já s nim prožil cca 3/4 roku. Musim napsat, že tohle auto se mi nesmazatelně vrylo do paměti a já na něj asi budu vzpomínat do konce života (a většinou v dobrym)...

Pajero první generace bylo opravdu auto určený hlavně do terénu. Jednoduchá, robustní konstrukce a žádnej luxus. Zapomeňte na různý moderní off-roady, kde je to uvnitř jako doma v obýváku. Moje Pajero mělo jenom posilovač řízení, jinak vůbec nic. Žádná klimatizace, žádný centrální zamykání, žádný okna v elektrice, prostě nic. Ale Pajero mělo v sobě asi nějaký kouzlo, takže jak se posadíte za volant, tak máte spíš pocit, že se vám do ruky dostala taková velká hračka a na nějakej luxus zapomenete. Tohle auto jste fakt museli brát spíš jako hračku, protože jinak bylo naprosto neuvěřitelně nepraktický. Já měl krátkou 3-dv. verzi, která byla pouze pro 4 osoby. Ovšem spíš bych to bral jako 2+2, protože zadní sedadlo byla  doslova trestná lavice. Navíc v týhle konfiguraci vám zbyl jenom symbolickej prostor pro zavazadla. Nevim, jakej měl kufr objem, ale vešla se tam akorát přesně na stojáka rezerva, pokud jste jí nechtěli mít přišroubovanou na zadních dveřích. Jelikož já jsem jezdil skoro pořád sám a nebo maximálně s 1 spolujezdcem, tak jsem měl zadní lavici trvale sklopenou a bylo mi to celkem jedno.

Když se posadíte za volant, je to trochu zvláštní pocit. Sedíte tak o půl metru vejš, než v běžnym osobáku a před sebou máte dlouhou kapotu. Ten výhled s kapotou před sebou mam rád. Když jsem kupoval 960ku, tak ten výhled přes cca 1,5 m dlouhou kapotu mě taky okamžitě dostal. Naopak mi vadí, když se posadim do auta, kde je kapota tak  krátká a skloněná, že mam pocit, že za čelnim sklem už nic neni. Další zvláštnost je v tom, že Pajero má 2 fofrklacky. Jednak normální řadící páku a pak přídavnou převodovku, kde byly k dispozici 3 režimy - náhon na zadek, 4×4 a 4×4 s půlenejma převodama (nebylo to přesně 0,5, ale asi 0,46 nebo tak nějak). Jelikož auto nemělo mezinápravovej diferenciál, tak při normální jízdě po silnici by se měl používat pouze náhon na zadek, jinak to v zatáčkách odnášej poloosy na přední nápravě. Ale taky jsem to otestoval, co to bude dělat. Rozdíl se zapojenym přednim náhonem při normální jízdě po silnici v podstatě nebyl znát. S půlenejma převodama už to bylo zajímavější. S autem se dalo rozjíždět na 5-ku a maximální rychlost byla cca 80 km/h. Mimo terén absolutně nepoužitelný, ale třeba na zasněženym parkovišti s tim byla celkem zábav...

....

Jízdní vlastnosti byly hodně zajímavý, možná až extrémní. V zatáčkách měl člověk pocit, že se auto musí každou chvíli převrátít, pořád pískaly gumy, při vyšších rychlostech auto poskakovalo jak splašená koza a uvnitř byl neskutečnej kravál, objektivně bych musel říct, že to byla prostě hrůza... Ale jak jsem už na začátku napsal, tak Pajero byla prostě taková velká hračka a každá jízda byla zážitek. Člověk to auto musel mít fakt rád. Spotřeba po Praze se pohybovala někde nad hranicí 10 litrů, na dálnici to pak vylezlo třeba až na 15, protože při těch 130-140 km/h už motor točil skoro maximální otáčky a spotřeba byla fakt brutální. Ale já měl Pajero rád, takže jsem překousnul i tu spotřebu.

Co se týče spolehlivosti, tak můžu jenom chválit. Za dobu mýho vlastnictví se měnil jenom termostat a pak nějakej silentblok na přední nápravě (něco tam bouchalo). Pak jsem ještě investoval pár stovek do plechařiny, protože předchozí uživatel auto na boku trochu pomačkal o svodidla a na těch místech to začalo reznout. Jinak s korozí ani po těch letech v podstatě žádný jiný problémy nebyly. Sem tam nějaká rezavá tečka, jinak pohoda.

Pajero bylo fakt zajímavý vozítko, který ve mně vytvořilo důvěru ke starejm japonskejm strojům a Magdice mi to jen potvrzuje. Rád na něj vzpomínám...

 

 

rozměry: 400 × 168 × 184 cm

rozvor: 235 cm

 

 

rozchod: vepředu 140 cm, vzadu 138 cm

 

 

pohotovostní hmotnost: 1530 kg

 

celková hmotnost: 2115 kg

 

objem válců: 2477 cm3

vrtání × zdvih: 91,1 × 95 mm

maximální výkon: 62 kW/4200 rpm

 

maximální krouťák 201 Nm/2000 rpm

 

 

maximální rychlost: 135 km/h

zrychlení 0-100 km/h: 23 s

 

2

5

4

1

3



Zobrazit další články tohoto autora

Další články z rubriky auto-moto

Související články

Copyright © 2008-2018 Hups.cz. Všechna práva vyhrazena.